Erve Uutiset on Suomen Erillisverkot -konsernin julkaisema verkkomedia. // Erillisverkot Twitterissä

Yhteiskunta // 17.3.2017

Timanttiteko-palkinnon 2016 voittaja: 112 Suomi -sovellus

112 Suomi -mobiilisovellus on erinomainen esimerkki digitalisaatiosta kansalaisten turvallisuuden tukena. Sovelluksen tilaajat ja kehittäjät saivat Erve Foorumissa vuoden 2016 Timanttiteko-palkinnon. Katso videolta voittajien haastattelu ja ajatukset sovelluksen tulevista mahdollisuuksista.

Hätäkeskuslaitoksen Marko Nieminen ja Digian Sami Rantanen iloitsevat 112 Suomi -sovelluksen saamasta suosiosta.

Helppokäyttöinen 112 Suomi on yksi yleisimmistä sovelluskaupoista ilmaiseksi ladattavista mobiililaitteiden ohjelmista. Sovellus avaa hätäpuhelun ja lähettää samalla soittajan senhetkiset koordinaatit pilvipalvelun kautta hätäkeskustietojärjestelmään.

Hädässä olija kyetään näin paikantamaan nopeasti ja muutaman metrin tarkkuudella, jolloin hälytettävä yksikkö löytää perille tarkemmin ja nopeammin.

Tähän mennessä sovelluksen on ladannut älypuhelimelleen yli 900 000 kansalaista eli 20–25 prosenttia kännykän omistajista. Sen avulla on soitettu noin 40 000 hätäpuhelua, joista noin puolet on johtanut operatiivisen tehtävän käynnistymiseen. Säästyneiden arvokkaiden minuuttien ja sekuntien määrää voi vain arvailla.

Näin syntyi 112 Suomi

Hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen Hätäkeskuslaitoksesta kertoo, että hätäpaikannuksen kehittäminen on vanha keskustelunaihe, joka nousi aiempaa vahvemmin otsikoihin kotimaisessa mediassa älypuhelinten yleistymisen myötä.

Suomessa hätäkeskuksissa otetaan hätäilmoitus vastaan keskimäärin joka 12. sekunti ja niistä välitetään hälytystehtävä yksiköille joka 26. sekunti. Hätäpuhelun tarkka paikannus on sen vuoksi kriittisen tärkeä ominaisuus.

”Joskus vuosikymmenen vaihteessa pahoittelin yhdessä haastattelussa, että ihmiset eivät osaa hakea sijaintitietoaan älypuhelimestaan. Oma puolisoni tarttui tähän, sillä he olivat ensiapukurssilla turhaan yrittäneet hakea erilaisilla puhelimilla koordinaattejaan. Hän ehdotti sijaintitiedon näyttämiseen tarkoitetun sovelluksen tekemistä”, Nieminen muistelee.

”Vuonna 2013 otimme käyttöön hätäkeskuspäivystäjän lähettämään tekstiviestiin perustuvan Smart Locator -ratkaisun, joka on edelleenkin käytössä, mutta joka saattaa olla liian monimutkainen hädässä olijalle. Lisäksi siinä paikkatiedot eivät välity hätäkeskustietojärjestelmään, vaan erilliseen palveluun.”

Hätäkeskuslaitos oli asiasta yhteydessä operaattoreihin ja puhelinvalmistajiin. Yhteydenottoja tuli myös sovelluskehittäjiltä, joilla oli omia ideoita hätäilmoitussovelluksen kehittämiseen. Niitä ei kuitenkaan nähty tällaiseen sovellukseen sopivaksi.

”Lopulta vuonna 2014 päädyimme tilaamaan tietojärjestelmämme pitkäaikaiselta ylläpitäjältä Digialta toimitussopimukseen pohjautuen rajapinpintamuutoksen ja hätäkeskustietojärjestelmän modifioinnin. Digia toteutti samalla älypuhelinsovelluksen, jonka sisältöä kehitettiin tiiviissä yhteistyössä Hätäkeskuslaitoksen asiantuntijoiden kanssa. Sovellus julkistettiin juhannuksena 2015.”

Tarkasta hätäpaikannuksesta inhimillisiä ja taloudellisia säästöjä

Euroopan hätänumerojärjestö EENA laski muutama vuosi sitten, että noin puolet sen jäsenmaissa vuosittain vastaanotetuista 320 miljoonasta hätäpuhelusta soitetaan matkapuhelimista, joiden sijainti – jos soittaja ei pysty sitä itse kertomaan – määritellään yleensä solupaikannuksella. Menetelmän tarkkuus on huonoimmillaan kilometrien luokkaa, ja EENAn selvityksen mukaan 2,5 miljoonassa tapauksessa apua ei kyetty hälyttämään lainkaan, sillä soittajan sijaintia ei pystytty selvittämään.

EENA arvioi, että jos tarkkaa hätäpaikannusta käytettäisiin kattavasti kaikkialla Euroopassa, tulevien kymmenen vuoden aikana säästyisi noin 7 500 henkeä ja 95 miljardia euroa.

”Kustannukset johtuvat epätarkan paikannuksen aiheuttamasta aikaviiveestä, joka vaarantaa onnettomuuksien uhrien selviytymisen ja johtaa usein isompiin lääketieteellisiin toimenpiteisiin. Samoin palopaikkaa etsiskelemään joutuneen palokunnan ehtiessä paikalle talo saattaa olla jo palanut maan tasalle, ja kun poliisi lopulta löytää perille rikospaikalle, konnat ovat jo ehtineet paeta”, Nieminen listaa mahdollisia tilanteita.

”Tarkat koordinaatit näyttävällä sovelluksellamme voidaan joskus välttää laajat etsintätoimet kokonaisuudessaan: koordinaattien avulla päivystäjä voi opastaa maastoon eksyneen henkilön takaisin ihmisten ilmoille.”

112 Suomi toimii kaikilla puhelinalustoilla

112 Suomi -sovelluksen toteuttaneen ohjelmistoyhtiö Digian julkishallinnon toimialajohtaja Sami Rantanen iloitsee ratkaisun suosiosta – vaikka hänkin toivoo, ettei kenenkään tarvitsisi sitä käyttää.

Vanhaan, tukiasemien kolmiomittaukseen perustuneen paikannustavan heitot olivat taajamien ulkopuolella pahimmillaan useita kilometrejä. Uuden sovelluksen GPS-paikannuksen myötä tarkkuus on täsmentynyt parhaimmillaan kolmeen metriin.

”Sovellus on yksinkertainen ja helppo käyttää, sillä se käynnistää puhelun ja paikkatietojen automaattisen siirron käyttöjärjestelmästä riippuen joko yhdellä tai kahdella painalluksella. Se on toteutettu keskeisille Suomessa käytetyille puhelinalustoille eli Androidille, iPhonelle ja Windows Phonelle, ja myös kotimaiselle Jollalle”, Rantanen kertoo.

”On hienoa, että Digia on saanut jo toista kertaa olla mukana toteuttamassa Timanttiteko-palkinnon voittanutta ratkaisua. Edellinen Timanttiteko myönnettiin Huoltovarmuuskeskukselle toteuttamastamme Huovi-portaalista vuonna 2013.”

Lue lisää:
Erve Foorumi 2017 -tunnelmia: katso video ja kuvat
Timanttiteko-palkinto 2015: Tornion järjestelykeskus

Uusimmat Artikkelit