alkuun

Krivat-yhteistyöalusta auttoi Aila-myrskystä selviytymisessä

Suomalainen yhteiskunta on kehittynyt kymmenessä vuodessa tehokkaaksi myrskytuhoista selviytyjäksi. Viimeviikkoisen Aila-myrskyn pahimmat tuhot korjattiin päivissä, kun vuonna 2011 riehuneen Tapani-myrskyn selvittelyyn meni viikkoja.
krivat myrsky sähkökatko

Myrskyistä selviytymisessä auttavat eri kriittisten toimijoiden kehitystyö omalla alallaan ja Erillisverkkojen ylläpitämä Krivat-palvelu, joka on turvallisuus- ja huoltovarmuuskriittisten toimijoiden yhteinen viestintä- ja tilannekuvajärjestelmä.

Suomen toiseksi suurin sähköverkkoyhtiö Elenia Verkko Oyj on yksi esimerkki toimijoista, jotka ovat kehittäneet myrskyihin varautumista. Elenia on julkaissut toimijoilleen ja yhteistyökumppaneilleen yhteisen Suurhäiriö-pelikirjan, jossa on askelmerkit suurhäiriöön varautumiseen ja siinä toimimiseen ohjausliikkeineen. Lisäksi yhtiö hyödyntää aktiivisesti Krivat-tilannekuvapalvelun tilannepäiväkirjaa ja sääpalveluja.

”Suurhäiriö-pelikirjan ohjeet koskevat aivan kaikkia yhtiössämme. Kun myrskystä tai muusta luonnonilmiöstä on aiheutumassa paljon ongelmia, käynnistämme toiminnan suurhäiriöorganisaatiossa, joka astuu normaalin työn tilalle. Työntekijämme ja yhteistyökumppanimme tuntevat prosessin ja oman roolinsa siinä”, kertoo käyttöpäällikkö Heikki Paananen Eleniasta.

Elenian käyttöpäällikkö Heikki Paananen.
”Teimme suurhäiriötilanteessa toimimisesta oman selkeän oppaan, jotta osaamme toimia tehokkaasti ja suunnitellusti. Krivat-palvelu auttaa meitä jakamaan tietoa sähköverkon tilanteesta ennakoivasti myös muille toimijoille”, Elenian käyttöpäällikkö Heikki Paananen kertoo.

Aila-myrskystä tuhat vika-aluetta

Torstaina 17. syyskuuta 2020 Suomen ylittänyt Aila-myrsky osui erityisesti Elenian toiminta-alueelle. Yli vuorokauden kestänyt myrsky aiheutti yhtiön sähköverkkoon Pohjois- ja Etelä-Pohjanmaalle, Keski-Suomeen, Pirkanmaalle sekä Kanta- ja Päijät-Hämeeseen kaikkiaan tuhat vika-aluetta. Myrskyjen osalta määrä oli isoin vuosikymmeneen.

”Aila-myrsky kuuluu vaikutuksiltaan kolmen voimakkaimman joukkoon alueellamme. Se oli ensimmäinen myrsky, joka koski koko laajaa verkkoaluettamme. Myös sen vaikutusaika oli pisin heti Tapani-myrskyn jälkeen: tuuli puhalsi rajusti eri alueilla 12–20 tuntia”, Paananen kertoo.

Elenian omassa sääpalvelujen seurannassa ennuste myrskyn mahdollisuudesta havaittiin jo viikkoa ennen sen tuloa. Tämän tiedon perusteella suurhäiriöön valmistautumiseen liittyviä toimenpiteitä tehtiin heti viikonloppuna, ja varsinainen suurhäiriöorganisaatio otti ohjat maanantaina 14. syyskuuta Paanasen johdolla. Aila-myrskyn ensimmäiset viat tulivat myöhään keskiviikkoiltana 16. syyskuuta.

Myrskyn kaatama puu on katkonut sähkölinjaa.
Aila-myrsky aiheutti Elenian sähköverkkoon tuhat vika-aluetta.

Krivat on tiedolla johtamisen väline

Elenia käyttää suurhäiriötilanteissa aktiivisesti myös Erillisverkkojen Krivat-tilannekuvapalvelua. Yhtiö perusti Länsi-Suomen tilannepäiväkirjan keskiviikkona ennen myrskyä ja kutsui sinne 24 eri toimijaa sisältäen alueellisia toimijoita, kuten viranomaisia.

”Tiedolla johtaminen on kriisitilanteessa aina keskeisessä asemassa. Silloin voimme priorisoida aina oikeat toimenpiteet kuhunkin tilanteeseen. Krivat on meille ennen kaikkea yhteistyökanava, jossa voimme jakaa tietoa muiden toimijoiden kanssa. Kerromme, missä vaiheessa olemme sähköverkkojen korjaamisessa, jotta esimerkiksi teleoperaattorit ja kaikki muut toimijat voivat ajoittaa omat korjaustoimenpiteensä. Sähkön toimitushan on aivan keskeistä kaikille – edes vedenjakelu ei toimisi, jos sähköyhteydet eivät ole kunnossa. Meille on siis velvollisuus tuottaa tietoa muille”, Paananen kertoo.

Paanasen mukaan Elenia painottaa Krivatin tilannekuvissaan aina ennusteita.

”Tuotimme Aila-myrskyn aikana koko ajan ennusteita sähköjen palautumisesta ja keskeisiä tulevia toimenpiteitä, jotta muut osapuolet osaavat suunnitella omia töitään. Itse seurasimme puolestamme jatkuvasti esimerkiksi matkapuhelinverkon tilannetta, jotta osasimme priorisoida korjaustöitämme sinne, missä oli vaara jäädä matkapuhelinverkon katveeseen. Muutenhan olisi mahdollista, että hätäpuhelut eivät toimisi”, Paananen kuvailee.

Krivatista tarkkaa säätietoa

Hän kiittää myös sääpalvelua, jota Ilmatieteen laitos tuottaa suurhäiriötilanteissa Krivatiin jatkuvasti.

”Ilmatieteenlaitoksen sääbriefit ovat aivan loistavia ja tarpeellisia erityisesti tällaisessa myrskytilanteessa! Me insinöörit tykkäämme saada yksityiskohtaista kuvausta ja faktaa oman työmme pohjaksi. Laadukkaiden ennusteiden pohjalta on hyvä tehdä arvio sään vaikutuksista sähkönjakeluun”

Elenialla oli Aila-myrskyn vastaisessa työssä mukana kaikkiaan 500–600 ihmistä. Yhtiö hyödyntää myös muiden toimijoiden osaamista suurhäiriötilanteissa.

”Koska olemme valtakunnallinen verkkotoimija, yhteistyö on aivan oleellista. Tälläkin kertaa meillä oli Pirkanmaan pelastuslaitoksen yhteysupseeri töissä meidän tiloissamme, jotta saimme nopeutettua keskinäistä viestintäämme ja koordinoitua toimintaa tehokkaammin kansalaisten parhaaksi.”

Krivatin tuoteomistaja Elina Koski.
”Krivat-palvelun kartta kokoaa häiriötilanteet kaikilta toimijoilta. Se näyttää heti siis kaikille käyttäjille kokonaiskuvan siitä, missä alueilla on eniten tilanteita käynnissä” kertoo Krivatin tuoteomistaja Elina Koski.

Krivat toimii omassa verkossa

Krivatin tuoteomistaja Elina Koski varautui Aila-myrskyyn heti, kun hän sai sääpalvelusta tiedon myrskyn tulosta.

”Tarkistin muutamaa päivää ennen, että Krivatissa kaikki toimii niin kuin pitääkin. Varsinaisen myrskyn ajan olin lisäksi valmiudessa tukemaan asiakaspalveluamme ja valvomoamme, jos toimintaan olisi tullut häiriötä. Kaikki sujui kuitenkin hyvin, ja pystyin datan perusteella seuraamaan myrskyn etenemistä ja hiipumista.”

Kukin Krivatin käyttäjä voi perustaa oman tilannepäiväkirjan ja kutsua sinne tarvittavat tahot mukaan, kuten Elenia teki Aila-myrskyssä.

Koska Krivat on suunniteltu kriisikäyttöön, sen toimintaa turvataan myös Erillisverkkojen valvontakeskuksen avulla 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Krivat toimii omassa erillisessä virtuaaliverkossa, joten se ei ole riippuvainen internetistä tai matkapuhelinverkosta.

Krivat-tilannekuvapalvelu

  • Viranomaisten ja muiden turvallisuuskriittisten toimijoiden yhteistyöalusta suurhäiriötilanteissa.
  • Krivatin avulla toimijat muodostavat yhdessä tilanteen kokonaiskuvan.
  • Krivat auttaa ennakoinnissa, tehostaa yhteistoimintaa ja nopeuttaa häiriötilanteista selviämistä.
  • Jokainen toimija voi tarvittaessa perustaa Krivatiin tilannepäiväkirjan ja kutsua sinne muita. Päiväkirjan käyttäjät jakavat reaaliaikaista tietoa toisilleen.
  • Ilmatieteen laitos järjestää turvallisuustoimijoille Krivatissa sääinfon viikoittain ja aina sään muuttuessa niin usein kuin tarvitaan.
  • Krivatia kehitetään myös jatkuvasti käyttäjien tarpeiden mukaan.

Kysy lisää Erillisverkkojen Krivat-palvelusta:
Krivat-toiminnanjohtaja Ilkka Meriläinen
ilkka.merilainen@erillisverkot.fi
P. 0400 507 870
Lisätietoa Krivatista esitteessä

Lue myös:

Sään ennakointi on osa turvallisuutta

Krivat – Tavoitteena iskunkestävä yhteiskunta

Elina Koski: ”Pidämme Krivat-tilannekuvapalvelun iskussa ja palvelutason korkealla korona-aikana”

Virve 2.0, ryhmävideopalvelu, turvallisuuskriittiset palvelut, konesalit. Pysy ajan tasalla ja tilaa uutiskirjeemme tästä:

Tilaa uutiskirje