Erve Uutiset on Suomen Erillisverkot -konsernin julkaisema verkkomedia. // Erillisverkot Twitterissä

Krivat Tilannekuva // 25.9.2017

Valvomo oli valmis Kiira-myrskyyn

DNA:ssa oli toimintamallit valmiina, kun elokuun 2017 Kiira-myrsky vyöryi päälle. Ryhmäpäällikkö Juha Kuusela kertoo, että Kiirasta selvittiin joidenkin tukiasemien sähköjen katkeamisella. Krivat on yhtiössä jatkuvassa käytössä.

Kiira painottui Uudellemaalle. Salama leimahti yhteensä yli 6 000 kertaa.

Suunnitellut ja koetellut toimintamallit poikkeustilan varalle, tilanteen kehittymisen jatkuva seuraaminen ja sujuva viestintä eri tahojen suuntaan – siinä teleoperaattori DNA:n hallintakeskuksen ryhmäpäällikkö Juha Kuuselan resepti myrskytilanteiden selvittämiseen.

Kiira-myrsky oli melko helppo tapaus hallintakeskukselle, joka valvoo DNA:n verkkoja ja palveluita. Myrskyn vuoksi DNA nosti ennakolta sisäistä valmiuttaan, mutta Kiira ei aiheuttanut kriisitilanteeksi määriteltyä tilannetta.

”DNA:n valvomossa oltiin valmiita Kiira-myrskyn vyöryessä päälle”, kertoo hallintakeskuksen ryhmäpäällikkö Juha Kuusela. Krivat on DNA:ssa jatkuvasti käytössä.

"Olemme aikaisempien myrskyjen ja muiden kokemusten pohjalta laatineet valmiit prosessit kriisi- ja vikatilanteita varten, ja prosessit otetaan tarvittaessa käyttöön. Nyt kriisimääritelmämme raja ei ylittynyt eikä kriisikoordinaattoria sen vuoksi tarvittu, koska valmius oli riittävä muutenkin", Kuusela kertoo.

Kiira aiheutti sähköjen katkeamista joillain tukiasemilla, mikä on Kuuselan mukaan tyypillinen riesa myrskyissä. Tukiasemilla on akut, joiden varassa ne toimivat noin kolme tuntia. Operaattori alkaa itse toimia varavoiman varmistamiseksi, jos sähköyhtiöt eivät näytä saavan virtaa palautetuksi kolmen tunnin sisällä.

Krivatissa tarkkailtiin häiriöitä

Krivat on käytössä DNA:n hallintakeskuksessa jatkuvasti, ja myrskytilanteessa sitä seurataan eri karttatasoilla. Kiiran aikana Krivatissa tarkkailtin DNA:n, Elisan ja Telian tukiasemien häiriöitä, Erillisverkkojen Virve-verkon häiriöitä, tieliikenteen häiriöitä sekä Ilmatieteen laitoksen sadetutkaa.

"Hyvä viestintä on olennaista poikkeustilanteissa. Viestintään kuuluu yhteydenpito niin sähköyhtiöihin ja toisiin teleoperaattoreihin kuin viranomaisiinkin. Yhteistyö korostuu myrskyissä", Kuusela sanoo.

"Tiedottamisessa tärkeää on jatkuvuus ja koko ajan päivittyvän tilanteen kertominen."

Moni vikailmoitus vasta myrskyn jälkeen

Myrskyjen aikana vikailmoituksia tulee DNA:n asiakaspalveluun normaalia enemmän, ja hallintakeskukseen ilmoitukset näkyvät välillisesti eri toimintoihin liittyvinä vikatilanteina. Kiiran akuuttivaiheessa ilmoituksia häiriöistä tuli DNA:lle melko vähän.

"Myrskyn aikana häiriöt saattavat olla hetkellisiä, ja siksi niistä ei välttämättä kannata heti ilmoittaa. Se ehkäisee ilmoitusruuhkaa", Kuusela kertoo.

Ilmoitusten määrä saattaakin nousta vasta myrskyn loputtua, kun käyttäjät huomaavat verkkojen ja palveluiden pidempiaikaiset häiriöt.

Lue lisää myrskyihin varautumisesta

Viranomaisverkko kestää kriisitilanteissa

Kiira DNA:n valvomon lukuina

  • Kiira-myrsky aiheutti DNA:lle reilun 70 tukiaseman tippumisen pois. Syynä oli pääasiassa tukiasemien sähköjen katkeaminen. Lisäksi osa tukiasemista oli hetkellisesti alhaalla Kiiraan liittyneen runsaan salamoinnin vuoksi.
  • Yhtiön oma kriisitilanteen määritelmä täyttyy, kun 100 tukiasemaa on alhaalla.
  • Todella isoissa myrskyissä, kuten Astassa vuonna 2010, jopa 500 tukiasemaa voi olla alhaalla.
  • Kiiran aikana ilman palvelua oli DNA:n kaapelilaajakaista-asiakkaista pahimmillaan noin 400 ja kaapelitelevisioasiakkaista noin 1 200. Kiinteän verkon laajakaistayhteyksiä oli pahimmillaan alhaalla noin 500 kappaletta.

 

Uusimmat Artikkelit

Kiinnostuitko palvelusta?
asiakaspalvelu@erillisverkot.fi
Asiakaspalvelu // 0800 182 555